Czy sklepy internetowe są rentowne

Do napisania tego wpisu nakłoniły nas refleksje, które są skutkiem naszych obserwacji dotyczących rozwoju handlu elektronicznego w Polsce.

Rozważania należy rozpocząć od samej istoty sklepu internetowego (strony www z możliwością sprzedaży w Internecie) i specyfiki sprzedaży On-Line. Jeszcze do niedawana panowała opinia, że są branże w których taki rodzaj sprzedaży się nie przyjmie. Przykładem były drzwi, gdzie jako jedni z pierwszych stworzyliśmy sklep internetowy dla firmy WinDoor, która szybko doceniła zalety sprzedaży w sieci.

Wniosek: nie ma takiej branży, w której nie może funkcjonować sprzedaż w sieci.

Przyjmując powyższą myśl za wyjście do dalszych rozważań, należy rozróżnić dwa przypadki tworzenia strony internetowej, która ma umożliwiać handel w sieci.

Pierwszy z nich odnosi się do firm, które posiadają tradycyjną sprzedaż swoich produktów lub są producentami danego towaru. W ich przypadku stworzenie dodatkowego kanału dystrybucji produktów jest jak najbardziej dobrym i naturalnym posunięciem - każdy podmiot gospodarczy winien dywersyfikować (poszerzać) swoje rynki zbytu.

Natomiast drugi przypadek odnosi się podmiotów gospodarczych, które opierają swoją działalność na sprzedaży internetowej. Dla nich sklep internetowy jest podstawowym kanałem dystrybucji produktów. I tu pojawia się problem! Wynika on z kilku czynników, które można podzielić na:

  1. czynniki związane z promocją strony www,
  2. czynniki związane z rozpoznawaniem marki przez klientów,
  3. czynniki społecznoekonomiczne.

Ad 1. Samo stworzenie sklepu internetowego to dopiero początek Twojej drogi do sukcesu w Internecie. Koszt zaprojektowania strony www, który umożliwia sprzedaż w Internecie to 20% kosztów jakie musi ponieść Twoja firma. Ogólnie reklama nie należy do najtańszych, również ta w Internecie to rząd od kilkuset złotych do kilku lub kilkunastu tysięcy miesięcznie. Bez niej nasza strona internetowa będzie bezużyteczna. Oczywiście, możemy promować ją w inny sposób: ulotki, bannery reklamowe, wizytówki, itp. Lecz te formy reklamy nie sprawdzą się w przypadku sklepów On-Line. Dla tej formy sprzedaży najlepsze będzie:

Ad 2. Nowy sklep internetowy będzie na początku kolejną stroną www umożliwiającą zakupy w sieci. Nic w tym złego, lecz należy pomyśleć jak zbudować silną markę naszego sklepu wśród użytkowników sieci. Dobra i rozpoznawana (nawet lokalnie) marka to duży sukces. Dzięki temu zdobędziemy stałych klientów, którzy będą nas polecać na innych serwisach. Takie działanie jest nawet zgodne z wytycznymi Google.

Ad 3. Projektując sklep należy zastanowić się, co nowego wniesie on do sieci. Jak będziemy konkurowali z podobnymi sprzedawcami, którzy są już na rynku, a ich strony internetowe mają już stabilną pozycję. Należy pamiętać, iż w sieci jest wiele sklepów On-Line. Dlatego bardzo ważnym aspektem jest przygotowanie strategii działania, która umożliwi przyciągnięcie konsumentów na naszą stronę internetową.

Reasumując, posiadanie sklepu internetowego jest na pewno opłacalne w pierwszym przypadku. Jest to dodatkowy kanał dystrybucji produktów twojej firmy. Natomiast jeśli chcą Państwo opierać swoją działalność wyłącznie na sklepie internetowym to nie jest to najlepsze rozwiązanie, gdyż koszty jego promocji mogą być wyższe od zysków jakie on wygeneruje.

ZADZWÓN: +48 600 395 128